hirdetés
hirdetés
hirdetés

A büdös semmiről is lehet jól prezentálni

Micky Denehy szerint szégyen, hogy az ügyfelek nem járnak reklámfesztiválokra, az ügynökségek csupán tíz százaléka készül tudatosan a tenderfolyamatokra és nem kell állandóan tenderre járni. Interjú az EACA International School of Advertising alapítójával. 

hirdetés

Micky Denehy előadás közben (Forrás: PIAF Press)
Micky Denehy, a Saatchi egykori európai marketingigazgatója, az EACA International School of Advertising alapítója a prágai PIAF reklámfesztiválon lényegében ugyanazt az előadást tartotta meg, amit tavaly a Golden Drumon. Ez egyáltalán nem baj, mivel akkor azt írtuk, hogy még fizettünk is volna érte, annyira jó volt. Nem írjuk le még egyszer, mint mondott el, inkább készítettünk egy rövid interjút vele az előadása után.

Hányszor adja elő ugyanezt az előadást egy évben?
Háromszor-négyszer.

Akkor valójában ez az igazi new business. Végül is ugyanazzal nyeri a meghívásokat folyamatosan.
(nevet) Gondolom, azért hívnak, mert a téma szakértője vagyok. És mert egy showman.

Mit gondol arról, hogy az előadásán egyetlen ügyfél és hirdető sem vett részt?
Amikor megkérdeztem, hogy van-e egyáltalán ügyfél a teremben, előre tudtam a választ. Szégyen.

Ez nemcsak a PIAF-ra jellemző, hanem általában a kreatívfesztiválokra.
Így van. Hirdetők akkor jönnek, ha előadhatnak. Holott nemcsak az lenne életbevágó számukra, hogy mire kell odafigyelni egy tenderen, hanem általában azok a témák, amik egy reklámfesztiválon elhangzanak.

De ezt alighanem tudják.
Mondok egy példát. A Procter & Gamble hosszú-hosszú ideig a kreativitás antitézise volt. Aztán néhány évvel ezelőtt az új marketingmenedzsment elkezdte kreatívfesztiválokra küldeni a munkatársakat, hogy menjenek, nézzék meg, milyen egy fesztivál, hogyan gondolkodnak a kreatívok, vegyüljenek el, sörözzenek. A hatása mostanra kezd beérni, a Procternek egyre jobb, kreatívabb reklámjaik vannak, mert elhitték, hogy az átütő erejű kreatív reklámoknak igenis az eladásra is hatásuk van. Azt, hogy az igazán briliáns reklámok hogyan segíthetnek egy márkának, kondenzáltan csak egy reklámfesztiválos légkörben tudják megérteni és elhinni.

Ha már a Proctert említette, legutóbb például pont olyan tendenciáról számolt be a nemzetközi sajtó, hogy a legnagyobb ügyfelek egyre inkább kisebb, vagy egészen névtelen ügynökségeket bíznak meg akár globális munkákkal is. Ezeket a tendereket szintén meg kellett nyerni, de ezeknél inkább racionális okok játszhattak szerepet, semmint az, hogy ezek az ügynökségek jól prezentáltak volna.
Bármennyire is racionális és szigorú egy tenderfolyamat, a végső döntés akkor is érzelmi alapon dől el. Az ügynökségeknek azért kell felkészülniük nagyon az ügyfélből, hogy amennyiben a döntéshozók inkább racionális emberek, úgy erre alapozva építsék fel a prezentációt. Az ügyfél emlékezni fog rá, az emlék pedig nem más, mint emóció. Donald Calne kanadai neurológusnak szerintem igaza van. Az alapvető különbség az érzelem és az értelem között, hogy az érzelem cselekvést vált ki belőlünk, míg az értelem csupán következtetésekre vezet.

Mintha a tenderprezentáció az ügyfél megértésének egyfajta művészete lenne. Egyszerre kell pszichológusnak és varázslónak is lenni.
Pontosan. De ugyanúgy megvannak az alapjai, mint bármilyen művészeti ágnak. És amennyiben ezeket az alapokat valamelyik ügynökség nem sajátítja el, úgy csak saját esélyeit rontja a tendertárgyaláson. Nem elég jól prezentálni, mert a nagy büdös semmiről is lehet jó prezentációt tartani. Bár tény, hogy a tartalomnak a döntési folyamat során kevesebb jelentősége van, mint azt bárki gondolná. Az ügyfél nem csak üzletember, hanem emberi lény is, furcsa, de sokszor még humora is van.

Az ügynökségek hány százaléka gondolkodik olyan összetetten egy tenderfolyamatról, ahogyan az előadásában elmondta?
Azt gondolom, hogy amiket az előadásaimban elmondok, azok nem újdonságok egyetlen new business szakember számára sem, sőt, az ügynökségek nagy része mindezzel tisztában is van. Mégis tíz százalékuk alkalmazza őket tudatosan. Illetve túl későn kezdenek hozzá egy tender előkészítésének.

Tanulhatóak ezek a fogások?
Egy színész hiába születik istenáldotta tehetséggel, kell hozzá egy rendező, egy tanulófolyamat, hogy a tehetsége legjavát nyújtsa. Nekem is ez a munkám.

Ha new business igazgatót keresne, mire figyelne oda leginkább?
Hogy tele legyen tettvággyal. Legyen érzékeny, spontán, vicces, legyen kiterjedt kapcsolatrendszere, szeressen eljárni otthonról és az élete legyen szervezett.

Az előadásában azt mondta, hogy az ügynökségek minden tender után válogatás nélkül futnak, de ezt nem kellene megtenniük. Mostanában van más választási lehetőségük?
Gondoljon csak bele. Mi van, ha az ügynökség egy rossz ügyfelet akar minden áron megnyerni. A tulajdonos nyilván nagy nyomást gyakorol, de ki kell tudni választani, hogy mely ügyfelek lehetnek az ügynökség számára a megfelelők. Azt is mérlegelni kell, hogy van-e esély a győzelemre, illetve azt, hogy egy győzelem esetén rendelkezésemre állnak-e azok az emberi és infrastrukturális erőforrások, amikkel ki tudom szolgálni az ügyfelet. És nem utolsó sorban: ha a már meglévő ügyfeleid azt látják, hogy tenderről-tenderre mászkálsz, akkor azt fogják kérdezni: honnan van az ügynökségnek ennyi ideje és energiája erre, miközben nálunk mindig időhiányra hivatkoznak.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Baskin Robbins étteremlánc nem csak megépítette sorozatban fontos szereet kapó fagyizót, de már tévéreklámot is készített a Scoops Ahoy-nak.

Csuklóból meg tudod mondani, melyik élethelyzetre, melyik Youtube-os fail videó a legjobb? Akkor valószínűleg új munkahelyet kéne keresned – üzeni a Kelly Services új kampánya.

„Kapd el, ha tudsz!” címen indul az új műsor, most kezdődnek a felvételei.

A Viastein térköves sétány ötletét a White Rabbit reklámügynökség szállította.

Az IndieWire grandiózus listában összegzi az elmúlt 10 év filmtermését. Van meglepetés és borítékolható választás is bőven.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés
hirdetés