hirdetés
hirdetés
hirdetés

"Ide még kéne egy gyerekkórus, oda meg egy tank"

Gyártásvezető, önkéntes és Molnár Ferenc ükunokája - Nemes-Jeles Veronika nem tudja megunni a filmcsinálást, és azt, hogy emiatt Presser Gábortól a BKV éjjeli műszakosáig szinte mindenkivel kapcsolatban áll.

hirdetés

Mire ez a cikk megjelenik, Reisz Gábor Rossz versek című második nagyjátékfilmje már elindult a fesztiválnevezések útján, ám amikor Nemes-Jeles Veronikával beszélgetek, ő még javában dolgozik a filmen. Teszi ezt annak ellenére, hogy a forgatás – így elvben a gyártásvezető feladata is – már egy hónapja véget ért.

De Veránál ez nem szokatlan, a castingtól akár a premierszervezésig szívesen belefolyik más munkafázisokba is – és ez így volt már első nagyjátékfilmjénél is (Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan). „Nálam úgy alakult, hogy nem tudtam végigjárni a szokásos filmes hierarchiát, hogy először gyártási asszisztens vagy, aztán felvételvezető, majd gyártásvezető, hanem rögtön mély vízbe kerültem. Kemény volt, egy mozifilmes igényességgel készülő film diplomafilmes költségvetéssel, ezért mindent nagyon olcsón vagy ingyen kellett megszerezni, szívességeket kérni. Csomó mindent akkor tanultunk meg a terepen. De nem cserélném el semmire azt az élményt, Gáborral és Berkes Juli producerrel életre szóló testvériség alakult ki köztünk.”

Bár Vera édesapja Jeles András filmrendező, és a családban számos művész akad (a felmenők közt is: anyai ágon ükapja Molnár Ferenc író), a gyerekkorát nem a filmek határozták meg. „Kiskoromban néha kivitt apukám a forgatásaira, szerepeltem is a Senkiföldjében, meg a József és testvéreiben, de ez olyan volt, mint ahogyan bármelyik gyerek bemegy az apukája irodájába. A szüleim egyáltalán nem nyomták a filmeket, egyedül sodródtam erre az útra.”

Amikor Vera hétéves volt, a család, megunva a fővárosi szmogot, egy Zala megyei faluba költözött, és amíg gimnáziumba nem kellett mennie, ott is maradtak. Idilli gyerekkornak írja le húgaival, kutyával, kecskével, cserépkályhával és sok könyvvel. Az írásra és olvasásra hamar rákattant, és amikor végzett a Fazekas Mihály Gimnáziumban, már kulturális újságíró akart lenni. Kommunikációt végzett, majd az ELTE BTK filmszakán is diplomát szerzett. „Elképesztően inspiráló tanáraim voltak, imádtam hallgatni őket. Több csoporttársam azóta kollégám a filmszakmában, és a filmszak azt adta nekünk, hogy, bár gyártási oldalon elvileg akár mindegy is lehetne számunkra, hogy miben dolgozunk, nekünk iszonyú fontos, hogy mit hozunk létre.”

Mondhatnánk, hogy ezért áldozatot is hajlandó hozni, de a bonyolult feladatokat nem így éli meg. „Amikor utolsó pillanatban eszébe jut a rendezőnek, hogy ide még kéne egy gyerekkórus, oda meg egy tank, az az izgi része a munkának. Tök jó, hogy nem ugyanazt kell csinálni mindennap.” De azért némi szerencsére is szükség van néha, a Rossz verseknél például tavaly tavasszal még hiányzott egy havas jelenetük, erre áprilisban leesett a hó, és le tudták forgatni.

Szimler Bálint Balaton Methodja is nehéz meló lehetett a rengeteg speciális balatoni helyszínnel, sok szereplővel, és ehhez kis költségvetéssel, de Vera azt mondja, hogy „akkor szerettem meg igazán azt, hogy gyártásvezetőként nemcsak a filmesekkel vagyok napi kapcsolatban, hanem mindenféle foglalkozású és anyagi helyzetű emberrel: az utánfutó-kölcsönzőtől a lelkészig, Presser Gáboron át a BKV éjjeli műszakosáig vannak nevek a telefonomban”. A szakmájához hasznos, hogy kiterjedt kapcsolatrendszert ápol, és Veráról süt, hogy elemében van, amikor a meggyőzőerejét személyesen kell bevetnie ahhoz,
hogy valamit elintézzen.

Előfordult, hogy egy népszerű forgatási helyszínnek számító, így elég drágán bérelhető, hatalmas villát úgy sikerült megszereznie, hogy kiharcolt egy személyes beszélgetést a híres tulajdonossal, akit később az is lenyűgözött, hogy az épület egykori lakójának, Molnár Ferencnek az ükunokája. De arra is volt már példa, hogy Berkes Julival együtt Párizs egyik elegáns negyedében könyörögték be magukat egy vadidegen milliomos lakásába, hogy Reisz Gábor az ablakából felvehessen egy snittet. Abból indul ki, hogy bármi is történjen, „tényleg szinte mindent el lehet intézni, mindenhol van egy segítőkész ember, csak meg kell találni. A rendezőért elmegyek a falig.”

További fotókért kattintson a képre!
További fotókért kattintson a képre!

A Saul fia gyártási előkészítésén féltestvérével, Nemes Jeles Lászlóval dolgozott, akivel igazából csak felnőttkorukban ismerkedtek össze, mivel László Párizsban nevelkedett. „Furcsa visszatekinteni rá, hogy egy hatodik kerületi lakásban dolgoztunk közel egy évig az alkotókkal, a casting fotókat a kandallóra celluxoztuk fel, és nem is olyan sokkal később mekkora sikere lett a filmnek. Egy elsőfilmes rendezőnek, aki akkor még gyártási támogatást sem kapott, nem volt könnyű elintézni dolgokat. De László iszonyú elhivatott volt, a nulladik pillanattól olyan komolyan vette az egészet, mintha tudta volna, hogy ezért Oscar-díjat fog kapni.”

Reisz Gábort és Mundruczó Kornélt is hasonlóan eltökéltnek látja. „Olyan rendezővel inspiráló dolgozni, aki tényleg annyira hisz a filmjében, hogy az néha már őrjítő. Gyártásvezetőként az a feladatod, hogy az egész stábot motiváld, és ezt csak akkor tudod megtenni, ha a rendező elhiteti veled, hogy érdemes.”

Mundruczóval, illetve a rendező és Petrányi Viktória közös produkciós cégével, a Proton Cinemával legelső filmes munkájánál, a Nekem Budapest című omnibuszfilmnél került kapcsolatba, amelyet a Proton gyártott. Azóta dolgozott Mundruczó színházi előadásaihoz készülő kisfilmeken, beszállt a Fehér isten és a Jupiter holdja castingjába, utóbbiban pedig felvételvezető is volt. Ez a film a szabadidejében menekültekkel is foglalkozó Vera számára különösen meghatározó élmény: „Nem lehetett elmenni amellett, hogy miközben castingolunk egy filmet, aminek egy menekült a főhőse, a Keletinél ott ül több száz ember. Az én életemben a Jupiter holdja szorosan összefonódott az önkénteskedéssel: miközben készítettük elő a filmet, a szlovén határhoz jártam egy menekülttáborba önkéntes ápolóként. Kiemelt statisztaként szerepelnek is a filmben valódi önkéntesek, akiket így ismertem meg.”

Amint befejezte a Jupiter holdját közel másfél év munka után, gyakorlatilag másnap elkezdte a Rossz versek előkészítését – „a szüleim csak néztek rám, hogy nem vagyok normális”. Amikor megkérdezem Verát, hogy gyártásvezetőként milyen plusz nehézséget jelentett számára, hogy a filmnek Reisz Gábor nemcsak a rendezője, hanem a főszereplője is, hátradobja a haját és hangosan felkacag, mint aki csak viccként tudja értelmezni a kérdést. „Egy színész esetében természetes, hogy figyelsz rá, hogy formában legyen fizikailag meg lelkileg is, fontos, hogy mennyit aludt, mit evett, hogy néz ki, hízott-e, fogyott-e. De ha ő egyben a rendeződ is, akkor nem tudod, hogy melyik kezedbe harapj – például már a terepszemlén kellene lennie, de ő még próbálni akar. És közben a legfontosabb arról gondoskodnod, hogy jól is érezze magát.”

Nem lepődöm meg, amikor kiderül, hogy Vera a Rossz versek befejezésével párhuzamosan már máson is dolgozik: éppen Hajdu Szabolcs következő filmjét készíti elő.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

15 millió forintot szeretnének összegyűjteni.

Arról kell a diákoknak trailert készíteniük, hogy mi lesz 20 év múlva.

A Facebook az NBA rájátszások idején mutatta be új reklámját, amelyben elvileg bocsánatot kér.

hirdetés

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én. MEGTELT!

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Mutasd meg, hogy MagyarországON te menedzseled a legmenőbb turisztikai kommunikációs projekteket! Nevezési határidő: 2018.05.18.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés
hirdetés