hirdetés
hirdetés
hirdetés

22 milliárdos bírság miatt veszteséges a Magyar Telekom

Hetven milliárd forinttal csökkent a Magyar Telekom eredménye 2010-ről 2011-re. A hatalmas veszteséget az évekkel korábban kötött kétes tanácsadói szerződéseknek köszönheti a cég.

hirdetés

A Magyar Telekom csütörtökön közzétette a 2011-re vonatkozó pénzügyi eredményeit. A jelentés szerint a társaság bevételei 2 százalékkal, 609,6 milliárd forintról 597,6 milliárd forintra csökkentek az előző évben. Ennek fő oka, hogy mind a hangalapú kiskereskedelmi vezetékes és mobilbevételek egyaránt csökkentek, amit részben ellensúlyozott a tévé, a mobilinternet valamint a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése.

A Telekom részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) pedig óriási mértékben, 64,4 milliárd forintról mínusz 7,5 milliárd forintra zuhant. Ennek az oka, hogy bár a működéshez kapcsolódó EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) csak kismértékben – 213 milliárd forintról 8 százalékkal 196,1 milliárd forintra – csökkent, adódott tavaly három jelentős összegű egyszeri tétel, ezeknek köszönhető a 2011-es nettó veszteség a cég közleménye szerint.

Ilyen volt az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) és a Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma (DOJ) vizsgálatainak lezárásához kapcsolódóan képzett céltartalék, a macedón szegmenshez kapcsolódó értékvesztés, valamint a magyarországi adóváltozások miatt növekvő nyereségadó.

Drága egyezségek

A Magyar Telekomnál 2006-ben robbant ki az a botrány, amely végül Straub Elek vezérigazgató távozásához vezetett. A problémát vitatott tanácsadói szerződések okozták a Magyar Telekom tulajdonában álló Telekom Montenegrónál illetve a macedón leányvállalatnál. Később a már említett amerikai tőzsdefelügyelete és igazságügyi minisztérium is vizsgálatot indított a társaság ellen ezekkel a tevékenységekkel kapcsolatban, majd a magyar hatóságok is vizsgálni kezdték az ügyleteket. A botrányt annak idején a Manager Magazin tárta fel, melynek szerkesztősége később egy emberként távozott, amikor a lapot átvette az Axel Springer.

Végül tavaly december 29-én jelentette be a társaság, hogy végleges egyezséget kötött a DOJ-vel és az SEC-vel a vizsgálatainak lezárásáról. Ennek értelmében január 6-án a Magyar Telekom a minisztériummal kötött egyezségnek megfelelően 59,6 millió dollár (azaz 14,7 milliárd forint) összegű büntetőjogi pénzbírságot fizetett, január 23-án pedig a tőzsdefelügyelettel kötött egyezségnek megfelelően 25,2 (hozzávetőleg 6 milliárd) millió dollár úgynevezett „vagyoni előny elvonása” összeget, továbbá ezen összegre 6 millió dollár (1,48 milliárd forint) kamatot fizetett. A Társaság a DOJ-vel és az SEC-vel kötött egyezségek keretében így összesen 90,8 millió dollárt (hozzávetőleg 22 milliárd forintot) fizetett, amelyre már 2011 vége előtt céltartalékot képzett, így ez jelentősen rontotta a tavalyi eredményt.

A két szervezet vizsgálatain kívül a Macedón Köztársaság Belügyminisztériuma, a Montenegrói Legfőbb Államügyész és a magyar Központi Nyomozó Főügyészség is vizsgálatot indított a cég ellen, ezek a hatósági vizsgálatok viszont továbbra is folyamatban vannak.

A macedón helyzet

Az is rontotta az eredményt, hogy az értékcsökkenési leírás 31,8 százalékkal nőtt 2011-ben 2010-hez viszonyítva, mivel a macedón szegmensre 31,4 milliárd forint értékvesztést kellett elszámolni. Az értékvesztés fő indoka a cég közleménye szerint az, hogy a macedón szegmens 2011-ben készült 10 éves bevételi terveit az egy évvel korábbihoz képest 15-25 százalékkal kellett csökkenteni a kedvezőtlen gazdasági környezet és a vártnál erősebb mobilpiaci verseny miatt, melyek jelentős áresést, valamint magasabb mértékű készüléktámogatásokat okoztak.

Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató mindezek mellett pozitívan nyilatkozott a 2011-es eredmények kapcsán, mert szerinte az még így is meghaladta a vezetőség várakozásait: „2011-ben a bevételek és a működéshez kapcsolódó EBITDA a vártnál kisebb mértékben csökkentek és így az előzetes célkitűzéseinkben jelzett 3-5 százalékos bevétel- illetve 4-6 százalékos EBITDA-csökkenésnél kedvezőbb eredményeket értünk el.”

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés