hirdetés
hirdetés
hirdetés

22 milliárdos bírság miatt veszteséges a Magyar Telekom

Hetven milliárd forinttal csökkent a Magyar Telekom eredménye 2010-ről 2011-re. A hatalmas veszteséget az évekkel korábban kötött kétes tanácsadói szerződéseknek köszönheti a cég.

hirdetés

A Magyar Telekom csütörtökön közzétette a 2011-re vonatkozó pénzügyi eredményeit. A jelentés szerint a társaság bevételei 2 százalékkal, 609,6 milliárd forintról 597,6 milliárd forintra csökkentek az előző évben. Ennek fő oka, hogy mind a hangalapú kiskereskedelmi vezetékes és mobilbevételek egyaránt csökkentek, amit részben ellensúlyozott a tévé, a mobilinternet valamint a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése.

A Telekom részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) pedig óriási mértékben, 64,4 milliárd forintról mínusz 7,5 milliárd forintra zuhant. Ennek az oka, hogy bár a működéshez kapcsolódó EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) csak kismértékben – 213 milliárd forintról 8 százalékkal 196,1 milliárd forintra – csökkent, adódott tavaly három jelentős összegű egyszeri tétel, ezeknek köszönhető a 2011-es nettó veszteség a cég közleménye szerint.

Ilyen volt az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) és a Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma (DOJ) vizsgálatainak lezárásához kapcsolódóan képzett céltartalék, a macedón szegmenshez kapcsolódó értékvesztés, valamint a magyarországi adóváltozások miatt növekvő nyereségadó.

Drága egyezségek

A Magyar Telekomnál 2006-ben robbant ki az a botrány, amely végül Straub Elek vezérigazgató távozásához vezetett. A problémát vitatott tanácsadói szerződések okozták a Magyar Telekom tulajdonában álló Telekom Montenegrónál illetve a macedón leányvállalatnál. Később a már említett amerikai tőzsdefelügyelete és igazságügyi minisztérium is vizsgálatot indított a társaság ellen ezekkel a tevékenységekkel kapcsolatban, majd a magyar hatóságok is vizsgálni kezdték az ügyleteket. A botrányt annak idején a Manager Magazin tárta fel, melynek szerkesztősége később egy emberként távozott, amikor a lapot átvette az Axel Springer.

Végül tavaly december 29-én jelentette be a társaság, hogy végleges egyezséget kötött a DOJ-vel és az SEC-vel a vizsgálatainak lezárásáról. Ennek értelmében január 6-án a Magyar Telekom a minisztériummal kötött egyezségnek megfelelően 59,6 millió dollár (azaz 14,7 milliárd forint) összegű büntetőjogi pénzbírságot fizetett, január 23-án pedig a tőzsdefelügyelettel kötött egyezségnek megfelelően 25,2 (hozzávetőleg 6 milliárd) millió dollár úgynevezett „vagyoni előny elvonása” összeget, továbbá ezen összegre 6 millió dollár (1,48 milliárd forint) kamatot fizetett. A Társaság a DOJ-vel és az SEC-vel kötött egyezségek keretében így összesen 90,8 millió dollárt (hozzávetőleg 22 milliárd forintot) fizetett, amelyre már 2011 vége előtt céltartalékot képzett, így ez jelentősen rontotta a tavalyi eredményt.

A két szervezet vizsgálatain kívül a Macedón Köztársaság Belügyminisztériuma, a Montenegrói Legfőbb Államügyész és a magyar Központi Nyomozó Főügyészség is vizsgálatot indított a cég ellen, ezek a hatósági vizsgálatok viszont továbbra is folyamatban vannak.

A macedón helyzet

Az is rontotta az eredményt, hogy az értékcsökkenési leírás 31,8 százalékkal nőtt 2011-ben 2010-hez viszonyítva, mivel a macedón szegmensre 31,4 milliárd forint értékvesztést kellett elszámolni. Az értékvesztés fő indoka a cég közleménye szerint az, hogy a macedón szegmens 2011-ben készült 10 éves bevételi terveit az egy évvel korábbihoz képest 15-25 százalékkal kellett csökkenteni a kedvezőtlen gazdasági környezet és a vártnál erősebb mobilpiaci verseny miatt, melyek jelentős áresést, valamint magasabb mértékű készüléktámogatásokat okoztak.

Christopher Mattheisen elnök-vezérigazgató mindezek mellett pozitívan nyilatkozott a 2011-es eredmények kapcsán, mert szerinte az még így is meghaladta a vezetőség várakozásait: „2011-ben a bevételek és a működéshez kapcsolódó EBITDA a vártnál kisebb mértékben csökkentek és így az előzetes célkitűzéseinkben jelzett 3-5 százalékos bevétel- illetve 4-6 százalékos EBITDA-csökkenésnél kedvezőbb eredményeket értünk el.”

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Azzal fenyegetnek, hogy nekik nem is közbelépniük, Amerika magától is kivégzi a demokráciát.

Hivatalosan is a TV2 tulajdonába került a három csatornával rendelkező cég.

Ezek után némi fenntartással kell kezelni tanulmányuk azon megállapítását is, hogy ma Magyarországon fele-fele arányban fogyasztanak konzervatív és balliberális tartalmakat.

A bank ismét kampányt indított a menhelyen élő kutyákért és macskákért.

Az Önkényes mérvadó című műsora költözik az ATV rádiójára.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés
hirdetés