hirdetés
hirdetés
hirdetés

170 millió dolláros bírságot kapott a Google

A Google szerdán megállapodott a hatóságokkal abban, hogy 170 millió dolláros bírágot fizessen azért, mert a Youtube videómegosztója – a hatóság megfogalmazása szerint – tudatosan és törvénytelenül gyűjtött adatkat kiskorú felhasználóiról, amelyet pénzre váltott azzal, hogy rájuk célzott hirdetési lehetőségeket kínált ügyfeleinek, és ezzel megsértette a szövetségi szinten hozott Children’s Online Privacy Protection Act, röviden COPPA nevű törvényt – írja a New York Times. A nyomozást még 2016-ban indította New York állam ügyészsége.

hirdetés

Bár maga a 170 millió dolláros bírság rekordnak számít, a lap megjegyzi, hogy rengetegen támadták az FTC-t (Federal Trade Commission - ez nagyjából az amerikai versenyhivatal megfelelője) a bírság elenyésző mértéke miatt. A Google anyavállalata, az Alphabet 2018-as nyeresége (!!!) 30,7 milliárd dollár volt, a 170 millió dollárnyi bírság tehát a cég két napi profitját teszi ki. Edward J. Markey massachusettsi demokrata szenátor a büntetés mértékét úgy jellemezte, mintha rácsaptak volna a Google kézfejére. A Wired ennél tovább ment a hasonlítgatásban, és egyik Instagram-posztjukban azt írták, ez inkább csak egy érintés, madártollal, zéró gravitációs környezetben. A kritikusok egyben a kiskorúak online adatainak szigorúbb védelmére szólítottak fel.

Az FTC és a New York állam főügyésze által közösen benyújtott vádirat szerint a Google törvénytelenül, a szülők tudta nélkül gyűjtött adatokat a gyerekekről, köztük például a böngészés követését lehetővé tevő azonosító kódokat. Eközben a Youtube úgy pozicionálta magát a hirdetők felé, mint a kiskorúak által legsűrűbben látogatott oldal. Sőt, több hirdetőnek azt állította, hogy nem is kell megfelelnie a COPPA-nak, hiszen papíron 13 év alatti személy nem látogathatja az oldalt.

Csepp a vödörben

A Google végül peren kívül megegyezett a felperesekkel, a 170 millió dollárból 136 millió megy az FTC-hez, és 34 millió jut New York államnak. Maga a bírság historikusan valóban magasnak számít, ha azt nézzük, hogy a COPPA megszegéséért járó eddigi legnagyobb bírságot a gyerekek körében nagyon népszerű Tik-Tok közösségi videómegosztó platform kapta még februárban, denekik mindössze 5,7 millió dollárt kellett felköhögniük.

A Google abba is beleegyezett, hogy a Youtube-csatornák tulajdonosainak mostantól fel kell tüntetniük a gyerekeknek szánt tartalmat, így oda a cég nem fog targetált hirdetéseket elhelyezni. A Youtube-nak ezen kívül a szülők beleegyezését kell kérni mostantól ahhoz, hogy a kiskorúakról adatokat gyűjthessen és adhasson ki. A megállapodás értelmében a továbbiakban nem használhatja fel az eddig megszerzett adatokat. A Youtube azt is bejelentette, hogy mostantól senkiről sem gyűjt adatot, aki gyerektartalmat néz a platformon, még akkor se, ha biztosak benne, hogy a néző felnőtt. A cégnek 2020 elejéig van ideje bevezetni az adatvédelmi változtatásokat.

A fent említett Markey szenátor szerint az FTC hagyta, hogy a Google kibújjon a hatóság szorításából egy olyan büntetéssel, ami legfeljebb csepp a vödörben, valamint egy pár olyan szabállyal, ami nem elég a gyerekek adatvédelmének hatékony biztosításához. Gyerekjogi szervezetek, akik egyébként tavaly külön is panaszt nyújtottak be az FTC-hez, pedig azt mondták, hogy a Google lényegében abban állapodott meg az FTC-vel, hogy be fog tartani egy gyerekvédelmi törvényt, amit már eleve, mindig is be kellett volna tartania. „Értelmetlen szankció, ha annyit kérnek a Google-től, hogy tartsa be a törvényt. Ez olyan, mintha valaki 190-nel menne az autópályán, a rendőr megállítaná, majd elengedné egy figyelmeztetéssel” – mondta Jeffrey Chester, a Center for Digital Democracy nevű jogvédő szervezet vezetője (ennek a szervezetnek nagy szerepe van abban, hogy a '90-es évek közepén a Kongresszus elfogadta a COPPA-t).

Végre betartják a már létező törvényt?

Az FTC egyébként csak többségi, és nem konszenzusos döntést hozott, a törésvonal pedig a republikánus és demokrata párt által delegált tagok mentén volt: a republikánusok három embere szavazott igennel, míg két demokrata nemmel. A döntés kihirdetése után a republikánus bizottsági tagok közös közleményben ünnepelték a döntésüket, rámutatva, hogy ez nagy győzelem a több milllió szülőnek, akinek gyereke kiskorúaknak szóló tartalmat néz a Youtube-on. Szerintük a bírság erős jelzést küld mindenkinek, hogy be kell tartani a COPPA előírásait.

A két demokrata bizottsági tag másként nyilatkozott. Rohit Chopra különvéleményében hangsúlyozta, hogy a megállapodás nem tette személyesen felelőssé a Youtube és a Google vezetőit az illegális „adatbányászatért”, valamint azt, hogy a bírság annyira kicsi, hogy a vállalat még így is profitált a jogsértő magatartásból. Rebecca Kelly Slaughter szerint pedig az adatvédelmi kötelezetségek terén tovább kellett volna menni, és elrendelni, hogy a Youtube proaktívan, magától azonosítsa a gyerekeknek szánt tartalmat, és nem csak a csatornatulajdonosoktól követelje meg. 

A Youtube vezérigazgatója, Susan Wojcicki szerdán blogposztban reagált a megállapodásra, és kiemelte, hogy semmi nem fontosabb a gyerekek jogainak védelménél. Hozzátette, a Youtube-ot soha nem használhatták 13 éven aluliak (értsd: nem lehetett felhasználói fiókuk), de a családi tartalmak robbanásszerű növekedésével, valamint a megosztottan használt (okos-)eszközök terjedésével folyamatosan nőtt annak valószínűsége, hogy gyerekek fogják látogatni az oldalt szülői felügyelet nélkül. Bejelentette, hogy nemcsak a csatornatulajdonosokra fognak hagyatkozni, hanem a mesterséges intelligencia segítségével is megpróbálják automatikusan kiszűrni a kiskorúaknak szánt tartalmat, ezzel lényegében rátromfolva a demokrata bizottsági tag felvetésére.

Gyülekező viharfelhők

A techcégek egyre ellenségesebb légkörben kell, hogy létezzenek nemcsak az Egyesült Államokban, hanem külföldön is: odahaza több demokrata elnökjelölt-aspiráns is azzal kampányol, hogy fel kell darabolni, meg kell bírságolni, be kell törni az állítólagosan törvényen kívül/felett álló techcégeket, miközben a hatóságok is egyre komolyabb figyelmet fordítanak ezen vállalatok üzleti gyakorlata, különösképp az online hirdetésekhez kapcsolódó adatgyűjtési praktikák felé.

Az FTC július közepén valóban rekordméretű, és messziről is látható léptékű, 5 milliárd dolláros bírságot szabott ki a Facebookra, mert az oldal megtévesztette a felhasználóit a személyes adataik felhasználhatóságáról. Az FTC vizsgálatát részben a 80 millió fehasználó adatait érintő Cambridge Analytica-botrány váltotta ki, tágabban az, hogy a Facebook nem tartotta be az FTC-vel kötött 2011-es megállapodást, amelyet éppen a gyanús adatgyűjtési technikák megakadályozására kötött velük a kereskedelmi bizottság. A fő okokról ebben a cikkben írtunk részletesen.

Külföldön pedig egyre több ország hatósága kezd el komolyan morfondírozni, hogyan tudnának fellépni a cégek online monopóliuma ellen, valamint hogyan tudnának részesedni a saját országban elért, de valamelyik adóparadicsomban leadózott bevételek után. A franciák hosszas huzavona után végül bevezették a lényegében kizárólag az amerikai online óriások francia bevételeit 3 százalékkal megadóztató törvényt (ez a GAFA-adó, amely a Google, Amazon, Facebook, Apple cégek nevéből jön össze). A német kartellellenes iroda pedig februárban lényegében hatályon kívül helyezte a Facebook teljes hirdetési modelljét, erről itt írtunk. Az Európai Unió pedig az elmúlt bő 1 év során két ízben büntette a Google-t: először tavaly nyáron 5 milliárd euróra, majd idán márciusban 1,5 milliárd euróra, versenyellenes gyakorlat miatt.

 

(forrás: The New York Times)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az aktivitással a cég arra akarja emlékeztetni a vásárlókat, hogy a Lego több egy sima játékgyárnál.

Az új arculat mellett a hirdetők is új lehetőségekkel találkozhatnak. 

A lakásfejlesztő vállalat először indított televíziós kampányt.

A Wieden & Kennedy New York váltja a DDB által három éve létrehozott dedikált ügynökséget, miközben a W&K Portland tovább dolgozik a KFC-n.

100 millió fontos bevétel után. Ez kevesebb, mint amennyit egy magánszemély évi 120 ezer fontos fizetés után adózik le.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés