15 ezer direktmarketinges a nevadai sivatagban
Október 11. és 16. között, a pénzügyi válság kellős közepén az amerikai Direkt Marketing Szövetség (DMA) megtartotta szokásos éves konferenciáját, a DMA08-at. A rendezvénynek és az arra ellátogató csaknem 15 ezer résztvevőnek ezúttal Las Vegas adott helyet. Magyarországot Vámos-Hegyi Attila, a DMSZ alelnöke, a Magyar Telekom osztályvezetője képviselte.
A DMI (Direct Marketing International) szaklap szerint a pénzügyi bizonytalanság és az amerikai elnökválasztási hajsza hangulata beszivárgott a DM08-ra is, az előadók többsége mégsem látta kilátástalannak a helyzetet. „Aki ezekben az időkben sikereket akar, annak külön kell tudni választania azokat a dolgokat, amiket kontrollálni tud, és azokat, amiket nem. Amit kontrollálni tud, azokban használja ki az összes elérhető forrást a leghatékonyabb módon, hogy rugalmas maradhasson, és reagálni tudjon a kontrollálhatatlan erőkre” – idézi a lap John Grecot, a DMA elnökét, aki beszédében a válságos időkre adott tanácsot. Greco az idei konferencia mottójának az „R U connected?” (Összeköttetésben vagy? / Csatlakoztál?) kérdést szemelte ki, szerinte ugyanis a direktmarketing kulcsszava az „összeköttetés”, ami a vásárlókkal, szervezetekkel és közösségekkel való kapcsolattartás mellett, és elsősorban a direktmarketing csatornák összekapcsolását, azaz az integrált kampányok kialakítását jelenti.
Mint a beszámolóban olvasható, a nehéz gazdasági év ellenére Greco szerint a szakma büszke lehet az eredményeire: „Az USA GDP-jének már most 10 százaléka realizálódik a direktmarketingen keresztül. A DM 2008-ban több mint kétezer milliárd dollár értékű vásárlást indukált, ebből 500 milliárdot az internet- és e-mail marketing, több mint 700 milliárdot pedig a postai dm-küldemények” – mondta. Peter Johnson, a DMA alelnöke optimistán nyilatkozott a jövőről is: „Még az idei év utolsó negyedévével együtt is 3,7 százalékos a direktmarketingből származó eladások növekedési rátája 2008-ban. Jövőre pedig, amikor majd normalizálódik a helyzet, 4,5 százalékos növekedés is lehetséges majd” – becsülte meg az éves növekedési rátát, amely 2013-ig akár az 5,3 százalékot is elérheti.

SMS-kuponok, digitális nyuszi, hírlevél a blogokba
A mobilmarketingnek is fényes jövőt vázoltak fel a szakemberek. „A mobilinternet várható széleskörű elterjedése mellett különösen a mobilkuponok használatából számítanak kiemelkedő, 2011-re világszerte 4 milliárd dolláros bevétellel, de számolnak a közösségi hálózatok nagyarányú mobil használatával is” – számolt be a Kreatív Online-nak Vámos-Hegyi Attila. A szakember a mobilmarketing-workshopról többek között az 1979 óta címzett reklámküldeményekkel foglalkozó Money Mailer megoldását emelte ki.„ A cég kupontároló » pénztárcaként« teszi használhatóvá a mobiltelefont, kiiktatva a papír-alapú megoldásokat. A kedvezményeket biztosító kuponok SMS-ben érkeznek, és a szupermarketek pénztárainál a telefonról leolvashatók, anélkül, hogy a telefontulajdonosnak mobilkód-leolvasó szoftvert kellene letölteni. Ugyanakkor egyre több példát láthattam az Ázsiában évek óta virágzó, de Amerikában és Európában még csak most induló mobilkódok alkalmazására is” – mondta Vámos-Hegyi Attila.

Egyre több magyar nevező az ECHO-n
A konferencián hirdették ki a legjobb direktmarketing-kampányokat díjazó nemzetközi ECHO-pályázat eredményeit is. Az ezernél is több benyújtott pályázat között volt a DraftFCB és a Café Contact munkája is. A Café Contact shortlistre került, azonban ő is elvérzett a második fordulóban – mondta a Kreatív Online-nak Nádassy-Bátor Marianna, a zsűri magyar tagja. A Café Contact kreatívigazgatója arról is tájékoztatott, hogy tavaly csak egyetlen magyar nevezés érkezett, amit a Promo-Direkt adott be. A 12 kategóriában végül 86 díj plusz 6 különdíj talált gazdára, köztük egyetlen kelet-európai díjazottal. A Proximity Bucharest a szegény romániai gyermekek támogatására felszólító címzett postai küldemény-kampányt nevezte, ami a nonprofit kategóriában ezüstöt kapott.
A szövetség egyhatodát kirúgták |
Miközben Peter Johnson, a DMA stratégiai, elemzői és tervezői alelnöke az október 16-án véget érő konferencián a válság ellenére még meglepő optimizmussal vázolta fel a direktmarketing-szakma jövőjét, négy nappal később már távozhatott is székéből. Ugyanígy járt Charles Prescott, a nemzetközi kapcsolatokért felelős alelnök is, valamint további 19 vezető szakember, kutató, elemző, konferencia-szervező, igazgató. A becslések szerint az október 20-i „nagy átszervezés” előtt 120 alkalmazottja volt az amerikai szövetségnek, tehát annak egyhatodától váltak meg. A DMA hivatalos közleménye szerint az elbocsátások oka a jelenlegi gazdasági helyzet. |