hirdetés
hirdetés
hirdetés

Reklámadó 2016! A Facebook és a Google nagyon megszívhatja

Több jogcímen is megadóztatná a reklámadótörvény módosításáról szóló törvényjavaslat a nemzetközi cégeket, illetve azokat, akik nem adtak a hirdetőknek közzétételi nyilatkozatot. Egy-egy céget akár 1 milliárd forintra is meg lehetne ez alapján büntetni, az adóbevallást a korábbi években elmulasztó cégeket pedig az adott évre vonatkozóan 3 milliárd forint bírsággal lehet sújtani.

hirdetés

"Törvényjavaslat az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról" címmel jelent meg a Varga Mihály pénzügyminiszter által benyújtott törvénymódosítási csomag, amely a reklámadóról szóló törvényt is több ponton kiegészíti.

A törvény pontos szövegét itt találják meg az olvasók, mi a jogi szaknyelvet elhagyva megpróbáljuk közérthető módon feldolgozni a változásokat.

Magyarországon nem adózó vállalatok büntetése

Az első módosítás, hogy az a cég, akinek adózási kötelezettsége van Magyarországon, de az állami adóhatóság adózóként nem vette nyilvántartásba, 15 napon belül nyilvántartásba kell magát vetetnie, ellenkező esetben 10 millió forint bírságot szabhat ki rá az adóhatóság. 

Ha a bírság kiszabása után sem történik meg a nyilvántartásba vétel, az előző alkalommal kiszabott mulasztási bírság háromszorosát lehet kiróni a vállalatra (tehát először 10, majd 30, 90, 270 stb. millió forint bírságot), de legfeljebb összesen 1 milliárd forintot.

Ebben az esetben van még egy érdekes kitétel a tövénytervezetben: azok a cégek, amelyek az előző évre nem nyújtottak be adóbevallást (jellemzően Magyarországon nem bejegyzett, itthon nem adózó, külföldi illetőségű vállalatokról van szó), akkor az adóhatóság 3 milliárd forint vélelmezett adót állapít meg automatikusan. 

Ez a módosítás egyértelműen a külföldi online tartalomszolgáltatást és hirdetés-értékesítést végző cégek, úgy mint a Google vagy a Facebook ellen jött létre. A Google-nek ugyan van hazai leányvállalata, de ha valaki például egy Adwords-hirdetést vásárol, akkor az nem a magyar leánytól, hanem az írországi Google-től vásárolja meg a szolgáltatást. Utóbbi esetben tehát nem teljesen egyértelmű a helyzet, de a Facebook esetében már annál inkább.

A közzétételi nyilatkozat elmulasztásának büntetése

Nem kifejezetten a külföldi cégek ellen, de rájuk is vonatkoztatható a következő módosítás, ami a kötelező közzétételi nyilatkozat elmaradását szankcionálja. Eszerint ha a reklámközzétevő (tehát például a médiatulajdonos) elmulasztja a hirdető felé a közzétételi nyilatkozat megküldését, a felhívástól számított 8 nap múlva 500 ezer forint bírság szabható ki rá.

Ha a reklámközzétevőt újra fel kell szólítani, hogy küldje meg a nyilatkozatot a hirdető számára, 10 millió forint bírsággal sújtható. "A nyilatkozattételi kötelezettség minden további, ugyanazon megrendelő számára történő elmulasztása esetén az állami adóhatóság az előző alkalommal kiszabott mulasztási bírság háromszorosát kitevő mulasztási bírságot szab ki." - áll a tervezetben. Ebben az esetben is megfeljebb 1 milliárd forint lehet a büntetés mértéke.

MRSZ: A fő problémára nem ad megoldást

Megkérdeztük Urbán Zsoltot, a Magyar Reklámszövetség elnökét, hogy mit gondol a törvénymódosításról. Szerinte a törvénnyel eddig az volt a legnagyobb baj - túl azon, hogy káros hatással van a hazai tartalomszolgáltatásra és az egész magyar gazdaságra -, hogy az eddig is technológiai, tehát versenyelőnnyel rendelkező globális vállalatok azt a bizonyos versenyelőnyüket tovább növelték, mert nem fizettek reklámadót. Ezáltal a hazai tartalomszolgáltatóknál nőtt a versenyhátrány, nemcsak technológiailag, hanem financiálisan is rosszabb helyzetbe kerültek a saját piacukon.

Ezt az intézkedést ilyen értelemben az MRSZ üdvözli, hogy megpróbálja ezáltal a magyar kormány a magyar tartalomszolgáltatókat védelmezni. Ez helyes irány, ugyanakkor magát a reklámadót változatlanul elutasítja, a fő kérdést nem oldja meg. Az, hogy most megpróbálják a globális szereplőket valamilyen úton-módon megadóztatni, ettől még a magyar tartalomszolgáltatói piacnak nem lesz jobb. Ez egy transzparensebb, egyenlőbb piaci helyzetet okoz, de az alapproblémát nem oldja meg - mondta az MRSZ elnöke.

Ha a hirdető bármilyen szereplőnél hirdet, de nem kap nyilatkozatot, akkor neki lejelentési kötelezettsége van a 2,5 millió forint feletti részre az adóhatóság felé. Abban az esetben, ha ezt megteszi, mentesül a büntetőadó alól, az adóhatóságnak pedig lesz egy aggregált adatsora különböző globális szereplők itthon realizált bevételeiből. Ebben benne van a Google, a Facebook, de rengeteg kisebb szereplő is, például a mobilalkalmazások is ide kerülhetnek.

Ez a bevétel IAB becslése és a MRSZ reklámköltési adatai alapján a hazai digitális reklámköltés 50 százalékát teszi ki, ami körülbelül 25 milliárd forint. Ezt az árbevételt próbálja a kormány nyomon követhetően megadóztatni, amit nemzetközi jogsegély alapján vélhetően kisebb-nagyobb sikerrel be is fog tudni szedni. Ennek nagyon fontos jelzésértéke van a kormány oldaláról, mi ezt egy okos és átgondolt törvényjavaslatnak gondoljuk – sajnos a fő problémára nem ad megoldást - nyilatkozta a Kreatívnak Urbán Zsolt. 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Politicónak adott interjút a magyar adását újraindító szervezet elnöke.

Az ügynökség TikTok-rajongónak mondja magát, logikusnak tűnt, hogy új kreatívot is a platformon keressenek.

A McCann Stockholm megtalálta a módját, hogy a gyerekek önszántukból operába akarjanak menni. Persze volt benne egy kis trükk.

Az eddigi öt főkategória listája új szekciókkal bővült. A nevezési határidő: június 4.

A jövőben a márka nem fog olyan modellekkel sem együttműködni, akik nem hajlandók az igazi arcukat mutatni.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés