hirdetés
hirdetés
hirdetés

Rossz lenne, ha az esélyesek nyernének

Kihirdették a cannes-i reklámfesztivál esélyeseit. Nem estünk hanyatt tőlük, de van, amelyiket nagyon irigyeljük. De azok nem is reklámok.

hirdetés

Az első nap meglepetése, hogy Bob Garfield dél-amerikai kávéültetvényesnek öltözött. Öltönyének elviselhetetlenül nyolcvanas évekbeli szabása és vajszíne ugyanúgy utalhat mélységesen rossz ízlésre, ahogy a fluortomizós kreatívok buksijának megsimogatására. Ez az ember 2007-ben kitöltötte a nagy kreatívszelvényt Cannes előtt, majd két hét múlva telitalálata lett a film királykategóriában. Nem mintha nagy történet lenne, de ez általában senkinek sem szokott sikerülni. Két évvel később Garfield a reklámfesztivált ledorongozó hírhedt nyilatkozatában, - amire David Lubars, a zsűri elnöke (BBDO WW) kénytelen volt videóüzenetben reagálni, azt mondta, hogy minden díjat adjanak oda a Crispinnek a Whopper Sacrifice-ért, és hétfőn mindenki menjen haza, mert nincs mit ünnepelni. Nem vagyok benne biztos, hogy a zsűri nem ezért buktatta meg a Crispint 2009-ben és dobott oda egy aranyat médiakategóriában. Garfield idén nem jósolt.

Eközben a Leo Burnett huszonnégy éve hobbiból indult nagy előzetes megmondásából egy külön médiafelület fejlődött ki. Korábban sokszor érte a vád a Leo Burnettet, hogy a maguk felé hajlik a kezük a jóslatoknál, lévén, hogy csak saját szakembereikkel mondatták meg a jövőt. A Cannes Predictions-t aztán tavaly világméretű nyilatkozóoldallá változtatták, majd az így összegyűjtött tapasztalatokat nyújtották át a médiának. Tavaly a 40 kiválasztott kampány összesen 90 díjat nyert Cannes-ban. Az összes megnyerhető 15 Grand Prix-ből 11-et tartalmazott a lista. Nem rossz találati arány.

Ahogy elnézzük az esélyeseket, egyelőre nem esett le az állunk. Legalábbis az ötletektől nem. Nehéz lenyelnünk, hogy a nálunk többnyire ultrabalos ijfúcsapatok és nyomi pr-ügynökségek által lealázott flashmob műfaja 2011-ben esélyes lehet bármire, márpedig a T-Mobile Welcome backje nem csak úgy esélyes, hanem gigaesélyes itt. Aztán van slow motion technikával készített ünnepelt szpot, amely technikáról 2008-ban már azt írtuk, hogy még pár ilyen, és unni fogjuk. A Carlton sörmárkának készített reklám legalább kicsit humoros. De csak kicsit. Az épületvilágítással játszó show sem olyan fergeteges ötlet, a Target Kaleidoscopic Fashion Espectacular eseményében annyi az érdekes, hogy ugyanaz a csapat csinálta, amely a Daft Punk fénytechnikájáért is felel.

T-mobile 

 

Carlton

Target

Idén erős trendnek érezzük a nagy elbeszéléseket, az epikus történeteket is. Hogy például rögtön elsírjuk magunkat, itt van a Shangri LA Hotels szállodaláncnak készített szpot, amiben a zimankóban a fenyvesekben összecsukló vándort a köréje telepedett farkasok mentik meg a fagyhaláltól. Aztán itt van a Gatorade Replay programsorozata, amely során olyan legendás kosárlabda, hoki és baseball-meccseket játszanak újra húsz-harminc évvel később, amikben valami drámai fordulat, vagy a sípszó után megadott pont döntöttek a mérkőzésekről. Ez annyira amerikai történet, amennyire csak lehet. A Puma After Hours Athlete akciója a fiatal working class heróknak állítana emléket, míg a Chrysler a kipusztuló félben lévő Detroitnak. Ez utóbbi a szerző szívét megdobogtatja, de nyerni nem fog.

Chrysler

Shangri LA Hotels

Puma

Gatorade

Azt jó megállapítani, hogy amibe tényleg nagyon sok pénzt beleöltek, az legalább valóban grandiózusra és jóra sikerült. A Heineken The Entrance-ja, vagy a Nike Write the Future-jeannak ellenére szuperesélyesek, hogy nem különösebben erős ötletek, ráadásul a Nike kampányértéke is elég kétséges volt. A Diesel Island igazán pofásra lett megcsinálva, csak sajnos semmi önirónia nincs benne, így nem lehet annak örülni, hogy a hipszterekből dollármilliárdokat kereső cég egy hipszteralázó kampánnyal nyert. Sajnos nem egy right now coat. A bébirépás kampány viszont épp a gyökkettőségével lephet meg mindenkit, nem is annyira sötét ló a bébirépaevést menőnek beállító kampány.

Nike

Heineken

Diesel Island

Muszáj viszont kiemelnünk olyan projekteket, amiknek nem sok köze van a reklámokhoz. Kezdjük a Volkswagen Fun Theoryjának tavalyi etapjával (minden korábbi projektet nagyon szerettünk tőlük). A traffipaxra épülő Speed Camera Lottery ráadásul fogyasztói ötletre valósult meg, ami külön jófejség a Volkswagentől és a stockholmi DDB-től. Még nagyobb királyság lenne, ha a díjátadón az ötletgazda is átvehetné a díjat. De nem ez volt a legjobb dolog szerintünk, hanem a netes Oscar, a Webby Awards ítészei szerint az év embere, Watson. Watson az IBM mesterséges intelligenciájú szuperszámítógépe, amely a Jeopardy nevű amerikai vetélkedőben vitézkedett. A projekten két évig bábáskodott, és az ötletben aktívan részt vett az Ogilvy & Mather New York, Watson brandelése, kommunikációja, személyisége szerintünk nagydíjat fog kapni.

Ugyanígy megérdemelne egy aranyat a Google és az Arcade Fire együttes The Wilderness Downtown munkája, amely a Google Maps-re épül, és szintén a Google-től a személyes kedvenc Chrome Speed Tests sorozat. A Rio de Janeirói The World Biggest Hug-ja pr- kategóriában nyilván megkerülhetetlen lesz (a brazil újságírókollégák is imádkoznak érte és hisznek benne), míg a személyiségi jogokat védő Metallic Ink Undertones, valamint a Save as WWF a karitatív/jogvédő lelkületű zsűritagokat fogja díjadásra sarkallni. Mindkettő elég jó ötlet egyébként.

Speed Camera

Watson

Chrome Speed Tests

Google – Arcade Fire

Carinho de Verdade

Amandement Metallic Ink Undertones

WWF

A cukiságot idén az IKEA Cats-je, valamint a Volkswagen The Force-sza hozza, és csak remélni tudjuk, hogy a cicás szpot csak azért nem kap díjat, mert az IKEA lett az év hirdetője Cannes-ban.

The Force

IKEA Cats

Nehéz megmondani, hogy a Leo Burnett esélyesei közé magyar, vagy magyarok által készített reklám beférhetett volna-e, ha ismerik. Most nagyot fogunk mondani, de azt gondoljuk, hogy az Ogilvy German Style-ja mindenképp. Nem ismerjük a teljes mezőnyt, de a vetítésekről visszatérő Esther és Noémi azt mondták, hogy nagyon gyengék, a zsűri kedvence pedig a sokrétű és szerintünk túlhajtott Decode Jay-Z with Bing a Droga5-tól.

German Style

Jó lenne tudni, hogy Garfield mit gondol az idei évi esélyesekről. Alighanem valami olyasmit mondana, hogy ez egy nagy szar. Miközben ez a cikk íródott, a hátunk mögötti kivetítőn Garfield szájából olyan szavak hangzottak el, hogy shit, assholes és fuck. Majd amikor bejött a sajtószobába, a legyek is elkussoltak. Pedig mosolygott.

A teljes listát itt lehet megnézni. Holnap visszatérünk a személyes kedvenceinkkel. 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Mitte új ügyfelei közt megtalálható a régió egyik legnagyobb aukciósháza, felsőoktatási intézmény, illetve független ingatlantanácsadó cég is. 

A cél a kártyadigitalizációk és a tranzakciók ösztönzése mellett az OTP Bank innovatív arculatának építése volt.

2,3 milliárd forintos veszteséggel zárta 2018-at a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap.

Bővül az eddig is a 24 aloldalaként működő Sokszínű Vidék szerkesztősége.

A kilencvenes évek soha nem érhetnek véget.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés