Amióta a Blikk létezik, ők ott vannak

Amióta a Blikk létezik, ők ott vannak: a 100 alapító tagból már csak ketten. Bábáskodtak az első fotók és cikkek születésénél, költöztek a szerkesztőséggel a Róbert Károly körúttól a Városmajorig. Tanultak, fejlődtek, változtak, változtatták a lapot, a kornak és az olvasók igényeinek megfelelően. Bár 25 év eltelt, ma is szívvel-lélekkel teszik a dolgukat: Fekete Attila (65) művészeti vezető – vagy ahogy mindenki emlegeti: Swarc – mindig naprakész a híreket illetően, Gromi, azaz Grnák László (63) fotósnak pedig mindig van egy jó sztorija. (X)

hirdetés

 

Fekete „Swarc” Attila művészeti vezető és Grnák „Gromi” László fotós
Fekete „Swarc” Attila művészeti vezető és Grnák „Gromi” László fotós

Fekete Attila, „Swarc”: „Sosem akartam napilapos lenni!”

Emlékszel még az első Blikkes munkanapra?

Igen, de sokkal élénkebben él bennem, hogyan is kezdődött az én közös történetem a Blikk-kel: Tőke Péter, akivel a Reformnál is együtt dolgoztam, szólt, hogy lesz egy új lap, de többet nem árult el, érdekel-e? Egy belvárosi lakásba kellett menni, ott mondták el, hogy indul egy új lap, kellenék. Az volt az „alakuló gyűlés.” Sosem akartam napilapos lenni: heti-, vagy havilapban gondolkodtam. Ám ’94 január másodikán mégis ott voltam. Aztán itt ragadtam: a színes újságnál, ami nap mint nap új kihívást jelentett és jelent ma is. Ahol rögtön látom a munkám eredményét: másnap kézbe veszem az újságot, megnézhetem, mit „műveltünk”.

Azóta 25 év telt el.

Bizony! Akkor még papíron terveztünk, aztán a nyomdában elkészítették, amit megálmodtunk. Mi itt találkoztunk először számítógéppel, tördelőprogrammal: emlékszem, az Esti Hírlaptól jött két kollegina, ők mutatták meg, mit, hogyan kell csinálni. Együtt fejlődtünk a lappal. Igazi nagy család volt a Blikk!

Ha azt mondom, emlékezetes címlapok, mi villan be?

Diana halála. Nem csak a címlap, hanem a nagy méretben kinyomtatott plakátok! Aznap éjjel az egész várost teleraktuk velük: magunk kerestük a nyomdát, amelyik elvállalta nagy hirtelen a nyomást. Aztán persze ott volt 9/11 - azt nem csak mi, napilaposok, de senki nem felejtheti el.

Mennyi mindent megéltél itt! A hetedik főszerkesztőt „fogyasztod”.

Bizony! Mindegyikükkel jó a kapcsolatom, sokat tanultam tőlük. Én még bírom! (nevet) Két komoly ráncfelvarráson vagyunk túl. Na nem én! Amikor teljesen megújult a Blikk. Az elsőnél napokon át hajnalig rajzoltam, nyomtattam, ragasztgattam. Aztán jött a taxi a Róbert Károly körúti szerkesztőséghez, Max Frei, a kiadó akkor svájci vezérigazgatója küldte a kaját az Astoriából, hogy egyek is valamit.

Hogyan változott a bulvárlapok tördelése az elmúlt 25 évben és hogyan hatott erre az internet?

Az alapelemek nem igazán változtak, de az előbb említetteken kívül időről időre végzünk a Blikken kisebb ráncfelvarrásokat is: változhat a címek betűtípusa, új elemek kerülhetnek be illetve ki a vezető anyagoknál (idézet kiemelve a szövegből, a keretes anyag stílusa), eltűnhet, de akár visszatérhet újra bizonyos eleme a lapnak. A lap indulásakor mindig volt kommentár a 2. oldalon, ezt néhány éve elhagytuk, most újra elővettük. Kezdetben tömbös tördelése volt a lapnak, ma már belefér a zászlós forma is. De a print esetében nem túl jelentős az internet hatása.

Mennyire kutatjátok rendszeresen az olvasók figyelmének működését? Átalakítjátok-e ez alapján a lapot?

Korábban végeztünk szemkamerás vizsgálatot, ami a várt eredményt hozta, ezért nem kellett átalakítanunk a lapot. Beigazolódott, amit addig is tudtunk: a címet, a képet, a leadet, a képaláírást nézik meg először az olvasók, ebben a sorrendben, végül a cikket magát.

Mik a legfrissebb trendek?

A bulvár műfajban nehéz trendről beszélni, hiszen ha megnézzük a nagy bulvárlapokat, azt láthatjuk, hogy a már említett ráncfelvarrásokon túl ugyanazzal a tipográfiával dolgoznak, mint évekkel ezelőtt. Harsány színek, nagy fokozatú címbetűk, sok negatív formai elem, körbevágott képek. Természetesen a bulvár használja az infografikát, mert azzal is plusz információhoz juttatjuk az olvasót: elmagyarázunk egy balesetet, ábrázolunk egy műtéti eljárást, vagy éppen bemutatjuk a Space-X útját a kilövéstől a földre visszatérésig, kis térképekkel segítjük az olvasót egy történet földrajzi elhelyezésében. Úgy gondolom, itthon a Blikk ebben élen jár.

Mekkora a grafikus csapat?

Egy fő és egy gyakornok.

Úgy tudjuk a korábban említett élményeken túl még valamit kaptál a Blikktől.

Igen, elmondhatom: itt ismerkedtem meg Mónival, a feleségemmel, aki az akkori főszerkesztő, Tőke Péter titkárnője volt. Őt is a Blikknek köszönhetem.

 

Grnák László „Gromi”: „A fotós a ló, az újságíró a zsoké”

Hogy csinálod, hogy mindenki szeret veled dolgozni?

Arra tanított az élet, a napilapos 25 év, hogy az újságcsinálás csapatmunka: nem te értesz hozzá, nem én, hanem mi ketten, együtt. Úgy is mondhatnám, hogy a fotós a ló, az újságíró a zsoké: mindig változik, hogy ki ül a nyeregben, de mindenkivel jól kell együtt dolgozni, hogy jó legyen az eredmény, azaz a cikk!

Negyed évszázad alatt óriásit változott a technika, amivel dolgoztok és ahogyan készül a Blikk.

Hajjaj! Amióta elkezdtem, már a 6.-7. generációnál tartunk. Anno a magas nyomású újságnál még analóg géppel dolgoztam, aztán jött a digitális technika, ma pedig már a helyszínről azonnal, a gépről küldöm be az anyagot. Itt nem lehet leereszteni, megöregedni: a folyamatos fejlődés fiatalon tart.

Hány fotós dolgozik most a lapnál?

Jelenleg hat fotósból áll a csapat.

Mik voltak a legemlékezetesebb fotós munkáid, feladataid?

Az egyik éppen most is zajlik, amikor válaszolok nektek. Negyedik órája ülök a Fő utca előtt és várom az Isis terroristát.

Az internet, mobilok mennyire teszi még szükségessé a fotós csapatokat?

A telefonnal lehet telefonálni, de dokumentatív kép készítésén kívül másra nem alkalmas.

Két gyereked és négy unokád van. Viszont nem egy családbarát „állás” a fotóriporteré.

Az én gyerekeimről kábé 12 éves korukig csak alvós, pizsamás képek vannak. Egy-egy riport után mindig maradt 2-3 kocka. Mert csak akkor tudtam őket fotózni, amikor hajnalban hazaértem.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Bővül az eddig is a 24 aloldalaként működő Sokszínű Vidék szerkesztősége.

A kilencvenes évek soha nem érhetnek véget.

A Karc FM-re is bírságot szabott ki az NMHH.

A multifunkciós dobozt az E3 játékkiállításon mutatták be.

Dobrosi Eszter utódja házon belülről érkezik.

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.