Okosodik a lakáscsere, digitális lesz az építkezés

Nem feltétlenül az építőipar és az ingatlanpiac jut először az eszünkbe, ha technológiáról van szó, de a proptech-jelenség más szektorok után az épületek körül is felfordulást okozhat, ami egyszerre jelent fenyegetést és lehetőséget a szereplőknek. 

Kevés olyan iparágat találunk, amit látszólag annyira érintetlenül hagyott a digitalizáció, mint az építőipart. Gondolhatnánk, hogy az építkezés az egyre fejlettebb anyagok és gépek ellenére továbbra is hagyományos, kétkezi munka, de itt és az ingatlanpiacon is egyre nagyobb jelentősége van a digitális technológiáknak. Annyira, hogy már terjed a property technology rövidítése, a proptech fogalma.

Ahogy ezt más közegekben is megtapasztalhatjuk, a digitalizáció itt sem kontextus nélkül kezdett térnyerésbe. Számos olyan hatás éri az építőipart és az ingatlanpiacot, ami befolyásolja a működésüket, elég csak a hétköznapi életre gondolni: évek óta beszélünk a távközlési eszközökből kifejlődő okosotthon-megoldásokról, és az sem okoz már meglepetést, hogy lakásvásárlás vagy -bérlés előtt részletes adatbázisokban, webáruházakhoz hasonló elvek mentén válogatunk a kínálatban.

Ez persze csak a jéghegy csúcsa: más iparágakhoz hasonlóan itt is megjelentek a piacot felkavaró, diszruptív innovációk, amelyek alkalmazkodást követelnek a szereplőktől. A lakáskiadást forradalmasította az AirBnB, fejlődnek az urbanizált környezeteket átalakító okosautók és a kiszolgáló infrastruktúrájuk, egyre több a közösségi munkatér, az otthoni munkavégzés iránti igény növekszik az alkalmazottak és olykor a munkáltatók részéről is.

Változó szokások, átalakuló ingatlanok

A Citi Group egy 2018-as tanulmánya az ingatlanpiacot a három, felbolydulás előtt álló üzleti szektor közé sorolta a sport és a gyártástechnológia mellett. Kiemelik, hogy mekkora stressz a magánszemélyeknek egy használatban lévő lakás eladása, akkor is, ha kockázatot egyébként nem viselő ügynök is a folyamat része. Rámutatnak egy általuk iBuyernek nevezett modellre, amely révén az eladó kerül a középpontba, a közvetítő digitális eszközökkel felméri az ingatlan állapotát, gyors vételi ajánlatot tesz, elfogadás esetén pedig átvállalja a felújítás feladatait, majd az értéknövelt állapotban történő továbbértékesítést is garanciával. A szerzők véleménye szerint egy ilyen konstrukcióban csökkenne az érintettek kockázata és a tranzakciós költségek is mérséklődnének.

Megváltozik az épületekhez fűződő viszonyunk: életvitelszerűen természetesen továbbra is lakni kell valahol, de a leegyszerűsített szálláskiadás és foglalás révén (elsősorban) a fiatalok mobilisabbá válnak, és ezt a munkaadóknak az irodai környezetek kialakításánál is figyelembe kell venni. Nem úgy vásárolunk termékeket, ahogy pár évvel ezelőtt tettük, sokszor a fizikai, épített eladóterek helyett már inkább online rendelünk akár hétköznapi fogyasztási cikkeket is. Boltból kevesebb is elég lehet, raktárakra viszont egyre nagyobb szükség lesz.

A fent említett hatások elsősorban a piacon kívülről érkeznek, és sokszor fenyegetést, de lehetőségeket is kínálnak a szektorban érdekeltek számára. A virtuális vagy kiterjesztett valóságra épülő technológiák elősegíthetik a még csak rajzasztalon lévő ingatlanok értékesítését. Adatgyűjtés és általában az adatvezérelt gondolkodás révén optimalizálhatók már meglévő adottságú épületek, a mesterséges intelligencia pedig piaci trendek előrejelzését pontosíthatja, ahogy számos más iparágban már van példa erre.

Építkezés okostelefonnal

Egy olyan speciális és bonyolult iparban, mint az építkezés, a folyamatok velejárói a belülről jövő innovációk. Az értékesítési tevékenység fejlesztése mellett egyre nagyobb a hangsúly a munkaerőszervezése, a logisztika, valamint a beszerzés összehangolásán, a projekt menedzselésén és a határidők betartásán. Nagyvállalati környezetben a startupok szerepe kisebb, de természetesen akadnak kifejezetten multinacionális cégeknek kifejlesztett megoldások is.

Ilyen például az SAP Live Construction (élő építkezés), ami olyan összetett projekteknél is használható, amilyen például egy útépítés, de más szektorokban, például az autóiparban, a bányászatban, az olajkitermelésben, a szállítmányozásban és a közszférában is használják világszerte. A szoftvercsomag abban segíti a kivitelezőt, hogy egy vezérlőpulton teljes rálátást biztosít akár több folyamatban lévő építkezésre, és könnyen áttekinthetővé teszi a munkavégzéshez szükséges személyi és tárgyi erőforrások státuszát, mindezt egyetlen okos eszközön, egységesen.

A rendszer jelzi, ha valamelyik területről szaktudás hiányzik (például alagútépítés esetén egy geotechnikus), megfelelő szakembereket javasol akár külföldről is, majd további adatok felhasználásával kiszámolja, hogy mekkora utazási költséggel és egyéb ráfordítással (pl. szerszámok költsége) pótolható a hiányzó kapacitás. Hasonló módszerrel követhetők a gépek is: az eszközökre szerelt érzékelők valós idejű képet adnak azok pillanatnyi állapotáról, és felgyorsítják a felmerülő problémákra adott válaszokat, ezzel elkerülhetők a váratlan meghibásodások miatti leállások, tovább növelve a hatékonyságot. Időt lehet megtakarítani azzal is, hogy szoftveres eszközzel kiszámítható a nehezen mozgatható munkagépek ideális elhelyezése, így szintén mérséklődik az állásidejük.

Letisztult vízió kell a digitalizációról

Ingatlantanácsadóként minden nap tapasztalom az okosodás folyamatát. Azonban ennek jelei egyelőre elsősorban a látványosság szintjén mutatkoznak meg. Mire is gondolok? Az ingatlanpiac nem csak az értékesítésből áll, illetve abból, hogy le tudom-e ereszteni a redőnyt a nálam lévő mobilról vezérelve.

Az ingatlanpiac egy ország, egy város, egy régió gazdaságának és társadalmának egészét tükrözi, úgy, hogy közben megjeleníti a társadalmi értékrendet is. Ezért érdemes az adatalapú, digitális gondolkodást kiterjeszteni mindazokra a mozzanatokra, amelyek hatással vannak az ingatlanpiacra.

Az új lakások értékesítésénél már találkozhatunk a virtuális valóság megjelenítésével – csak fel kell venni a speciális szemüveget – amely tökéletes illúzióval mutatja be az elképzelt (tervezett) jövőt. Valahogy ilyen szemüveget kellene használni az ingatlanpiacot befolyásoló döntések megalkotásánál is.

A KPMG legutóbbi Globális PropTech Kutatása (lásd a KPMG honlapján – a szerk.) pontosan ezt a szempontrendszert segíti a szervezetek és cégek számára feltárni, illetve megítélni saját teljesítményüket a versenytársak tevékenységének tükrében. Talán az egyik legfigyelemreméltóbb ellentét, hogy ugyan a megkérdezett cégvezetők 97 százaléka gondolja, hogy a digitalizáció és technológiai innováció hatással lesz az ő konkrét üzletmenetére is, és 93 százalék szerint a hagyományos ingatlan szervezeteknek proptech cégekkel kell majd együttműködnie, mégis ugyanezen vezetők 66 százalékának nincs letisztult elképzelése, stratégiája, sem víziója arról, hogy neki milyen lépéseket kell tennie ez ügyben.

Dános Pál, a KPMG ingatlan-tanácsadásért felelős igazgatója

A rovat támogatója a KPMG. 

Adorján Viktor
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Republic Group feladata a márkapozicionálás és az online kommunikációs stratégia kialakítása lesz.

A Motor1.com és a Motorsport.com értékesítése került hozzájuk 2020. január 1-jétől.

A Nike Germany szerint a sportolók nem csak magukért, hanem a társadalom egészéért küzdenek.

A Spice csinálta a Spar karácsonyi szpotját.

Egyszerre 25 országban indította el a Burger King, ez az eddigi legnagyobb szabású termékbevezetésük.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!