Még a szabályokat írják, de az 5G már kopogtat az ajtón

Elsőre csak egy számnak tűnhet, de nagy változások előtt állunk az ötödik generációs vagy 5G-s mobilhálózatok megjelenése kapcsán: teljes iparágak fognak átalakulni az autózástól kezdve a pénzügyi szolgáltatásokon át a szemétszállításig.

A Pjongcsangban megrendezett téli olimpia a nagyközönség számára bizonyára a kiemelkedő magyar sportsiker miatt lesz emlékezetes, a technológiai szektor iránt érdeklődők azonban egy újabb izgalmas korszak hajnalára is felfigyelhettek: a Korea Telecom (KT) élesben is ízelítőt adott a közönségnek az új, ötödik generációs, vagy ismertebb nevén 5G-s telekommunikációs hálózatokban rejlő lehetőségekből.

A KT a sportrendezvényt „az első 5G-s olimpiaként” hirdette. Az ehhez kapcsolódó bemutatók között egyebek mellett a versenyek valós idejű közvetítése is szerepelt 360 fokos kamerákkal, megszakítások nélkül. Ehhez az Intel szerint a ma már létező 4G-nél négyszer nagyobb sávszélesség kellett. A Reuters azonban arról számolt be, hogy a technológia egyelőre nem nyűgözte le a közönséget.

A távközlési technológiák generációit 1979-től, az analóg 1G megjelenésétől tartjuk számon. Az első digitális generáció a 2G volt, ez már támogatta a később SMS-ként elhíresült szövegátvitelt is. A 3G jóval nagyobb sávszélességet hozott, segítette az okostelefonok korszakának berobbanását, a 4G pedig tovább bővítette a lehetőségeket a még több okoseszköz, a HD televíziózás vagy a cloud computing révén.

„Az 5G nem csupán egy újabb lépcsőfok a 4G után még nagyobb sávszélességgel és újdonságokkal. Nagyobb ugrás lesz, mert az 5G technológia tudja majd biztosítani azt, hogy az évek óta várt, korábban még machine-to-machine-nek (M2M), ma már inkább Internet of Things-nek (IoT) hívott trend valóban napi valósággá váljon” – mondta a Kreatívnak Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója. (Sere korábban az Invitelnél, majd az Informatikai és Hírközlési Minisztérium Piacelemzési Főosztályának vezetőjeként szerzett tapasztalatot a szektorban.)

Sere Péter
Sere Péter

„Eddig voltak technológiai problémák, amik e trend kibontakozását megakadályozták, például a késleltetés vagy a sávszélesség. Az 5G a mobilkommunikációs evolúció fókuszát az emberekről átviszi a cégek és gépek világára. Ehhez majd új bázisállomások kellenek, új aktív eszközök, tehát erős beruházási igény jelenik meg, de ezt egy telített lakossági piacon nem nagyon lehetne üzletileg indokolni. Ezért a szolgáltatóknak új bevételi forrásokat kell találniuk” – fejtette ki a szakember, aki szerint ezzel együtt az 5G kitörési pont lesz a mostanság stagnáló bevételű telkóipar számára.

Az 5G áldásai azonban elsősorban nem náluk, hanem az azt igénybe vevő vállalatoknál jelentkeznek majd. Sere szerint azt, hogy ők innováljanak, a hazai gazdasági környezet is támogatja. „Nincs munkaerő, globalizálódnak a piacok, ugyanakkor van pénz beruházásra, mert olcsó a hitelfelvétel, könnyű a tőkebevonás. A cégeknek is komoly tartalékaik vannak. Az viszont, hogy ez az egész mennyi idő alatt indul be, nagyon izgalmas kérdés lesz.”

Az Ericsson számítása szerint míg a telekommunikáció globális szinten 2016 és 2026 között évente 1,5 százalékos növekedést ér majd el, az infokommunikációs szektor (ICT) a különböző iparágak digitalizálása révén évente átlagosan 13,3 százalékkal szárnyal majd. A legnagyobb növekedést az energetika (20%), a gyártás (19%), valamint a közbiztonság és az egészségügy (13-13%) terén várhatják, de a következő évtizedben egyre nagyobb befolyásuk lesz a média, a közösségi közlekedés, az autóipar és a pénzügyi szolgáltatások terén is.

Optimalizálni a kukásautókat

„A digitalizációtól többek között azt várjuk, hogy az üzleti folyamatokat hatékonyabbá, ezáltal olcsóbbá teszi. Ki lehet váltani munkaerőt és egyéb erőforrásokat, így a megtakarításokat beruházásokra lehet fordítani. Emellett most még nem ismert új szolgáltatások is meg tudnak jelenni” – mondja Sere Péter. „Nem feltétlenül az ügyfél élménye lesz a digitalizáció folytán egészen más, hanem a mögötte lévő értékteremtési folyamat lesz hatékonyabb és olcsóbb.”

A nyolcadik Global Mobile Broadband Forum alkalmával, 2017 novemberében a Huawei 24 különböző felhasználási területet jelölt ki, ahol az 5G várhatóan számottevő változásokat okoz. Ezek élén szerepel a felhőalapú virtuális valóság (valós idejű játék és modellezés), az autóipar (autonóm közlekedés, hálózatba kötött autók), az okos gyártósorok, az energetika, a vezetéknélküli orvosi diagnosztika, a szórakoztatóipar (8K-s videó, panorámás közvetítések), a közbiztonság (megfigyelés drónokkal), a mesterséges intelligenciával működő személyi asszisztensek és az okos városok.

Arra számítanak, hogy 2025-re 60,3 millió autó rendelkezik majd 5G-s eléréssel, a távoli vizsgálatok lehetőségét is ígérő okos orvoslás átlépi a 230 milliárd dolláros szintet, és 2020-ra már 350 millió háztartás engedheti meg magának a szélessávú és vezetéknélküli, úgynevezett wireless-to-the-x szolgáltatásokat. A szenzorok révén hatékonyabbá válik a forgalomfigyelés, és a városi infrastruktúrák üzemeltetői optimalizálhatják a szemétszállítást, a parkolók kihasználtságát vagy a közvilágítást. Pontosabban és gyorsabban lehet majd ellenőrizni a villamoshálózatok teljesítményét, felhőalapon, vezetékek nélkül, távolról is irányíthatóvá válnak a robotizált gyártósorok.

Szeong-Mok Oh, a koreai KT Corporation hálózati munkacsoportjának igazgatója a Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) portáljának így összegzett: „Azzal a feladattal kell szembenéznünk, hogy a negyedik ipari forradalom révén hatalmas adatmennyiség jön létre számos eszköz által, és hálózati környezetre van szükségünk, hogy ezt kezelni tudjuk. Az 5G egy új telekommunikációs technológia, ami ultragyors, a késleltetése viszont ultraalacsony, és a negyedik ipari forradalom során létrejövő szolgáltatások központi eleme lesz. Integrálódni fog az IoT-val, a big datával, a felhőalapú megoldásokkal és a mesterséges intelligenciával, új üzleti modelleket kialakítva.”

Sere Péter azonban figyelmeztet: „Ezek még csak ígéretek, a napi gyakorlatban jól működő IoT-s megoldásokat még mindig csak prezentációkban és pilotokban látunk. A cégek még nem vesznek ilyeneket tömegével, és az 5G sem működik még. A szabályozó hatóságoknál és állami szereplőknél viszont ez a téma mindenhol a feladatlisták élén szerepel.”

Mikor lesz itt valami?

A KT szerint az 5G-s hálózat üzleti felhasználása 2020 helyett már jövőre megkezdődhet, előtte azonban még számos teendő van, kormányzati és vállalati oldalon egyaránt. A magyar iparági szereplők a 2019-es évre remélik, hogy kiírják az állami frekvenciapályázatokat. Sere szerint a technológiák hazai elterjedését nagyban befolyásolja majd, hogy ez mennyibe fog kerülni, és a folyamat milyen gyorsan zajlik majd le.

„Az is kérdés, hogy a Digitális Jólét Programon keresztül mennyire lesznek célzott EU-s források az üzleti 5G-s modellek támogatásához. A program dokumentumain keresztül lehet a legjobban követni azt, hogy miket gondol fontosnak a kormányzat. Kiemelt kormányzati célkitűzés, hogy az 5G-s szolgáltatások világviszonylatban Magyarországon is elsőként jelenjenek meg, és ne csak követő jelleggel. A programban az is szerepel, hogy minden egyes ágazathoz digitalizációs stratégiát érdemes készíteni, ami segít a cégeknek, hogy milyen irányban gondolkodjanak.”

A KPMG-nél azt tapasztalják, hogy Magyarországon is érdeklődnek a cégek a digitalizáció iránt, de Sere Péter úgy vélte, „a legtöbben nem nagyon tudják, merre kellene elindulni”. Első lépésként a szervezeti felépítésüket próbálják átalakítani – erről előző lapszámunkban írtunk bővebben –, és közben készülhetnek a kisebb, diszruptív innovációkat hozó startup-cégekkel, valamint a technológia révén hazánkban is megjelenő, nemzetközi szereplőkkel élesedő versenyre. Példaként a hagyományos televíziózás és az over-the-top platformok, például a Netflix csatáját, a reklámtorta átalakulását (a Google és a Facebook előretörése), vagy a globális kereskedelmi vállalatok (Amazon, Alibaba) térnyerését említette. A kisebb vagy újabban létrehozott cégek szerinte előnyben is vannak a már meglévő iparági szereplőkhöz képest, mert a működésüket új piaci modellekre alapozhatják, és nem már bejáratott folyamatokat kell átalakítaniuk az új helyzetre reagálva.

 

A rovat támogatója a KPMG.

A cikk először a Kreatív áprilisi nyomtatott lapszámában jelent meg, amelynek tartalmáról és elérhetőségéről erre olvashatsz bővebben.

Adorján Viktor
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.