A pénz lényege mindenhol ugyanaz, miért kell annyit váltogatni?

Budapesten tartott előadást a Transferwise nevű észt–brit startup társalapítója, Kristo Käärmann. Felelevenítette, hogyan lett egy személyes problémából határokon átívelő pénzügyi szolgáltatás, és elárulta, miért választották Magyarországot az új irodájuk létrehozásához.

A cikk eredetileg a Kreatív októberi számában jelent meg.

A pénzügyek digitális kezelése manapság már rutinszerű művelet mindenkinek, aki rendszeresen használ internetet, illetve okostelefont. Néhány kattintás az egyenleg lekérdezése, egy utalás vagy átvezetés, ráadásul a címzett is egyre gyorsabban megkapja az összeget. Mindez anélkül történik, hogy akárcsak a székről felállnánk, a bankfiókokba is csak ritkán kell besétálnunk.

Nem olyan egyszerű azonban a helyzet, ha mindezt országhatárokon, pontosabban különböző valutákon átívelve tennénk meg, és főleg nem volt az a 2010-es évek elején, amikor két észt származású, de Londonban élő fiatalember azzal a problémával szembesült, hogy nem abban az országban és nem abban a pénznemben kell fizetnie, amelyben a járandóságát megkapja.

Kristo Käärmann és Taavet Hinrikus egyaránt a szigetország fővárosában élt, azonban Käärmann-nak észtországi hitelét kellett fizetnie euróban, Hinrikustól pedig fontban várták a rezsit, a Skype alkalmazottjaként viszont euróban kapta a fizetését. Käärmann e paradox helyzet felvázolásával kezdte a Millenáris Startup Campuson tartott előadását, amelynek apropója az volt, hogy a probléma megoldására létrehozott startupjuk, a Transferwise Budapesten is irodát nyitott.

Fotók: Millenáris Startup Campus
Fotók: Millenáris Startup Campus

Az észt pénzügyi szakember a saját bőrén tapasztalta, hogy a bankrendszer mennyire nehézkesen kezelte a valutákon átívelő pénzügyi tranzakciókat. Felelevenítette, hogy személyesen kellett bemennie egy HSBC-
fiókba, és minden egyes tranzakció után 5 százalékot levontak az átutalt összegből. Ez ráadásul nem is feltétlenül a pénzintézet mohósága miatt volt így, hanem azért történt, mert minden alkalommal ténylegesen át kellett váltani a valutákat a tranzakció során.

A problémát nem csak ők vették észre, később tudomást szereztek egy kanadai egyetemista megoldásáról, aki az USA-ban kiszámlázott tandíját finanszírozta amerikai dollárban, ő az árfolyamok optimalizálása érdekében
Microsoft-részvények vásárlásával és eladásával konvertálta át a kanadai dollárt amerikai fizetőeszközre.

Nem egyedi eset volt

Käärmann és Hinrikus a Reuterst hívta segítségül, ott ellenőrizték az adott havi középárfolyamokat, és egymás számlájára utalták a szükséges összegeket a másik számára kedvező valutában. Így átváltás nélkül megúszták a tranzakciókat. Gyorsan rájöttek, hogy valószínűleg nem csak ők eveznek egy hajóban.

„Már eleinte is azt gondoltuk, hogy ez nem a Londonban élő észtek problémája, hanem szélesebb körű, lehet éppen a londoni magyaroké vagy a budapesti briteké is – mondta Käärmann az előadása után a Kreatívnak. – A másik felismerésünk az volt, hogy a pénz koncepciója világszerte nagyon hasonlóan működik. Akkor miért kellene differenciálnunk a lakóhelyek szerint? Persze, a pénzügyi rendszerek Magyarországon másmilyenek, mint mondjuk az eurózónában vagy az Egyesült Királyságban, úgyhogy bizonyosan vannak helyi szempontok, amelyeket figyelembe kell vennünk, de az ügyfelek problémája alapvetően ugyanaz, függetlenül attól, hol vannak.”

„Nekik nem kell hogy számítson, hol használják a pénzüket; Magyarországon vagy Argentínában, az USA-ban vagy bárhol máshol a világon. Az a cél, hogy a pénz mindenhol tudjon működni, mi ezzel foglalkozunk, és úgy tűnik, elég jól megy!” – tette hozzá a rövidnadrágos, hátizsákos cégvezető, aki könnyed előadást tartott, és utána is barátságosan beszélgetett az érdeklődőkkel.

A 2012-ben Londonban elindított Transferwise lényegében úgy működik, hogy az egyik féltől a másikhoz átutalt összeget megfelelteti egy különálló tranzakciónak, ami az adott országok között az ellenkező irányba tart, így nincs szükség a valuták átváltására. Ezt a működési elvből adódóan a bankrendszernél jóval hatékonyabban, így olcsóbban is tudják üzemeltetni.

A cikk írásakor, ha 500 000 forintot átutalnánk, 1494,63 eurót kapnánk másnapi beérkezéssel, ez az online kalkulátor szerint 4762 forintos levonással jár, és 15 585 forintos megtakarítást jelent bankkártyás tranzakció esetén egy banki tranzakcióhoz képest. Ha viszont közvetlenül a bankszámláról indul az átutalás, mindez csak 2284 forintba kerül, így a megtakarítás 18 063 forintra, a beérkező összeg 1502,11 euróra nő.

„Felismertük, hogy az ügyfeleink azért használják a Transferwise-t, mert sokkal olcsóbb egy hagyományos banknál, sokkal gyorsabb és kényelmesebb is. Ez a három ok, ami foglalkoztatja az embereket, amikor a Transferwise-t választják egy bank helyett” – mondta lapunknak Käärmann, aki az előadása során elárulta, Magyarországon az is előfordult, hogy egy kisebb bank őket ajánlotta az ügyfeleinek hasonló helyzetben.

A startup az évek során már több mint 4 millió ügyfelet gyűjtött, és havi szinten 4 milliárd dollárnál is nagyobb összeget mozgatnak át a szolgáltatáson, napi 4 milliót megtakarítva. A befektetői körben megjelent Richard Branson, valamint a PayPal-alapító Max Levchin és Peter Thiel is.

Otthon elfogytak a fejlesztők

A munkaerő szempontjából hazai pályán nincs könnyű helyzetben a Transferwise menedzsmentje, hiszen észtek lévén komoly hazai konkurenssel is számolniuk kell a Skype révén. Käärmann meg is jegyezte, hogy már eleinte sem tudott felvenni fejlesztőket a Skype miatt, mert „ötször annyit fizettek, amennyit észszerűnek tartottam”, de a nagyobb vetélytárs jelenlétéből később ők is profitáltak a vállalati kultúra kialakítása terén áthozott tudás formájában. Ettől függetlenül Käärmann kijelentette, „elfogytak a felvehető emberek Tallinnban”, ezért a csapat bővítése érdekében új helyszínek után néztek, így szemelték ki Budapestet is.

„Úgy működött az egész, hogy tudtuk előre, hogy sok munkatársat fel kell vennünk. Nagyon más kulturális háttérről beszélünk, és tudtuk, hogy ez Tallinnból lehetetlen, mert a társadalom kicsi és nemzetiségi szempontból nem annyira sokszínű. Londonban megoldható lenne, de igen drága lett volna irodát biztosítani nekik, mert röhejesen magasak az ottani árak. Hasonló időzónában gondolkodtunk, és Budapest jó választásnak tűnt” – mondta a társalapító.

„Volt egy kis, tallinni emberekből álló csapatunk, akik eljöttek Budapestre, kerestek egy irodát, aztán a vezető fejlesztőnk és a párja átköltözött ide egy évre, hogy beindítsák az irodát, és elkezdtek különböző munkakörökbe felvenni embereket. Az elsők között volt az itteni vezető fejlesztőnk, Győző, ő építette fel a 40 fős, nagyszerű csapatát. Azok, akik az ügyfélszolgálatot kialakították Budapesten, most átköltöznek Tampába, hogy ott is felépítsék a csapatot. Ők a vállalat fejlődésével együtt költöznek, és új irodákat hoznak létre, ahol szükséges. Ez egyben remek élettapasztalat is.” 

KPMG-komment: A Bigtech jelenti a bankokra a legnagyobb veszélyt

A hagyományos bankok szolgáltatásaiban az ügyfélközpontúság hiánya mellett a relatív drágaságuk is versenyhátrányt okoz a konkurens Fintech és Bigtech cégekkel összehasonlítva.

A Transferwise egy egyszerű működési modellel talán az egyik legjövedelmezőbb szolgáltatás jókora szeletét hasítja ki a banki szolgáltatási tortából, de egyre több ilyen szereplő fogja tovább fogyasztani a tortát, amelyek közül méretüknél fogva a Bigtechek jelentik a legnagyobb kockázatot. Ha a hagyományos banki modellben működő szervezetek nem veszik át az új szereplők szemléletmódjának, szervezeti felépítésének és kultúrájának alapelemeit, elmaradnak a digitalizációs versenyben.

Ez mind a hatékonyságukra, és így a költségeikre, mind az általuk nyújtott ügyfélélményre is vonatkozik. Ha ezeken a területeken nem tudnak jelentősen javulni, akkor nem a maroknyi sikeres inkumbens bank példáját követik, hanem idővel egyfajta „közműszolgáltatóvá” fognak degradálódni. Az ügyfél – főleg az új generációs kör – ugyanis nem magához a bankhoz lesz lojális, hanem praktikusan attól vesz szolgáltatást, akinél egyszerűbb, olcsóbb, elérhetőbb, élményszerűbb az ügyintézés.

Taksz Ildikó, banki szolgáltatásokért felelős partner, KPMG

 Az Adat és üzlet rovat támogatója a KPMG.

Adorján Viktor
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Vodafone Magyarország júliustól az ügyfélszolgálatos kollégái számára is lehetőséget biztosít a folyamatos távmunkára.

Tisztességtelen módon reklámozták a Black Friday-es akciókat. 

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) ötödik alkalommal hirdette meg az Employer Branding Awardot az idei év elején. 

Az EY nemzetközi felmérése szerint a fogyasztók szorongása a korlátozások feloldása után is megmaradt.

A cél az új szlogen bevezetése, a hazai gyártás, illetve a márka és Szikszó város kapcsolatának tudatosítása.

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.